THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Saturday, October 1, 2011

Bila STREAMYX sudah SLOW.....

JAM 8.55 MALAM.... TARIKH 29/9/2011...

amoi : Saya mau report pasal internet rumah saya banyak slow la.
call center : boleh saya dapatkan butir-butir mengenai maklumat akaun cik.

amoi : bla bla bla bla bla....
call center : bla bla bla bla.....

selapas 20 minit amoi tersebut mnghubungi call center...dia berkata..

amoi : saya mau technician mari rumah saya repair saya punya line.
call center : baik la cik..juruteknik kami yg betauliah da efisien akan baiki kerosakan dan memeriksa masalah cik dlm masa 72jam bgantung pada kerosakan....

TARIKH: 30/9/2011 JAM: 10.30 PAGI

JURUTEKNIK : cik ada report masalah internet ke????
AMOI : ya!!! ad mlam td....you mau masuk rumah tgk ke????
JURUTEKNIK : YEZZZZAAAAA!!!! saya mau chack itu modem sama pc...

dngan muka selamba juruteknik tu masuk blik amoi tu utk check modem dan pc die....
"10 minit kemudian"

JURUTEKNIK : Saya tgk modem ngn pc nie takde problem la...tp SNR die low...mngkin sbb wirng kot...bley sy periksa wiring rumah tak????
AMOI : Boley tade maslah punye pn.....tp SNR tu ape?????
JURUTEKNIK : SNR tu adalah signal yg dpt oleh modem tok smbungan internet nie...kalo bacaan nye rendah masalah putus2 dan slow browsing akan terjadi.....
AMOI : OOOOOOOOOOOOOOO....itu mcm ka.......

15 minit kemudian..

JURUTEKNIK : miss!!!! ini you kena tukar yu punya wiring la....sbb kita tgk signal dekat kita punya part ok saja....tp bila smbung you punya wiring itu signal jd low la......
AMOI : WEIIIII!!!! ta mungkin itu macam ma!!!!!!! ta mungkin saya punya wiring problem punya...ini mesti you punya port problem punye......
JURUTEKNIK : Sapa ckp sama you kita punya port problem???
AMOI : Itu amoi dlm telepon itu ckp ma (call center)
JURUTEKNIK : owh....itu cuma andaian dia saja...die sudah tersilap....skarg saya sudah dpt kenal pasti mne punca masalah itu...
AMOI : mane losak kasi tunjuk saya!!!!
JURUTEKNIK : you mari sini saya xplain...skarang you punya wiring ad bnyak smbungan tau....mcm ini punya wiring ta boley.....
AMOI : apapasal ta boley mei....itu tone utk telepon ok saja...
JURUTEkNIK : ok skrng nie you x pham tau.....dlm ini copper cable ad 2 jenis smbungn iaitu ANALOG dan DIGITAL....ANALOG adalah utk talian talipon mnakala DIGITAL pula utk smabungan internet...you hendaklah buat wiring dr kite punya last poin cable trus pada soket tanpa ad apa2 dan mana2 pecahan laluan hingga ke soket telefon.....selepas sambungan disoket you kene sambung kabel tu pada 1 kotak ADSL SPLITTER dan selaps itu you smbungkan kabel yg sudh siap sedia diasingkan sistem digital dan analog td...utk smbungan internet smbungkn poin ADSL pada MODEM manakala poin PHONE pada TELEFON.....baru you punya connection ok....itu signal terus pegi itu modem....die punye lost kurang....
AMOI : ooooooo itu macam ka...ok la nnt saya kasi tukar itu wiring.....you cnfirm ha itu wiring punya hal....
JURUTEKNIK : 100% sure itu wire punya hal....tp kn better you trus pasang UNIFI la...lg lau ma...
AMOI : itu pasal la saya pn pk itu macm.....ini slow pasal saya punya part ma....bkn TM punya pasal....better saya upgrade pegi unifi.....
JURUTEKNIK : Ok kalo itu macam apa2 you mau tanye pasal itu UNIFI you call ini nombor... 017-2119526..
AMOI : OK2...apa dia nama????
JURUTEKNIK : dia nama AMIR....you die tanya pasal itu unifi suma die tau xplain punya...sya mau repair laen tmpat pulak...
AMOI : OK2 bnyak2 trima kasih....bnayk bagus you kerja....xplain smpai saya paham...baik2 kerja ya....


*****bukan semua masalah internet disebabkn oleh provider....jika dpt masalah hubungi call center utk dptkn khidmat pakar sbelum anda mmbuat sbarang andaian dan hinaan terhadap servis mereka.....(situasi diatas adalah salah satu pekara yang menyebabkn masalah tersebut....adalah beberapa lg punca kerosakn yg akn dikongsi bersama)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...